T.C.
ANKARA BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ
BELEDİYE MECLİSİ
Karar No:116 13.01.2017
K A R A R
1/100000
ölçekli 2038 yılı hedefli Ankara Çevre Düzeni Planına ilişkin İmar ve
Bayındırlık Komisyonunun 13.01.2017 gün ve 1256 sayılı raporu Büyükşehir
Belediye Meclisimizin 13.01.2017 tarihli toplantısında okundu.
Konu üzerinde yapılan
görüşmelerden sonra; 06.12.2012 gün ve 2S489 sayılı
Resmi Gazete'de yayımlanan ancak sınır genişlemesine ilişkin hükümleri
30.03.2014 tarihi itibariyle yürürlüğe giren 6360 sayılı Yasa uyarınca Ankara
Büyükşehir Belediyesi Belediye Sınırları il mülki sınırlarına genişletildiği, o
tarihte 16 olan ilçe belediyesine 9 ilçe belediyesi ilave edildiği, yine bu
dönemde yaklaşık 841.000 hektar olan büyükşehir belediyesi yüzölçümünün % 200'lük bir artış oranıyla yaklaşık
2.557.000 hektara çıktığı bu büyüklük ile Ankara Büyükşehir Belediyesinin,
Konya ve Sivas'tan sonra Türkiye'nin üçüncü en büyük yetki alanına sahip
büyükşehir belediyesi konumuna geldiği,
Belediye
sınırlarının il mülki sınırı olması ile beraber, bu sınırlar içerisinde yer
alan 20 belde belediyesi ve 672 adet köy tüzel kişiliğini kaybederek mahalle
statüsüyle büyükşehir belediyesinin sınırlarına
girdiği, bu durum o tarih itibariyle belediyemize; % 7 lik nüfus artışı ve % 200
lük alan artışı olarak yansıdığı böylece yaklaşık 25 milyon m2'ye
ulaşan belediye sınırlarımızın büyük bölümü, kentsel yerleşme alanı dışında
kalan kırsal yaşam özellikli mahalleler niteliğini kazandığı,
5393
sayılı Belediye Kanunun meclisin görev ve yetkileri başlıklı 18.maddesinin
"c" fıkrasında; "Belediyenin imar planlarını görüşmek ve
onaylamak, büyükşehir ve il belediyelerinde il çevre düzeni planını kabul
etmek, “Belediye sınırları il sınırı olan büyükşehir belediyelerinde il çevre
düzeni planı ilgili büyükşehir belediyeleri tarafından yapılır” veya yaptırılır ve doğrudan belediye meclisi
tarafından onaylanır." Hükmü kapsamında
yetkinin vilayet makamında olduğu henüz belediyemize geçmediği, 14.06.2014/29030
sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Mekansal Planlar Yapım Yönetmeliğinde çevre
düzeni planı: varsa mekansal strateji planlarının hedef ve strateji
kararlarına uygun olarak orman, akarsu, göl ve tarım arazileri gibi temel
coğrafi verilerin gösterildiği, kentsel ve kırsal yerleşim, gelişme alanları,
sanayi, tarım, turizm, ulaşım, enerji gibi sektörlere ilişkin genel arazi
kullanım kararlarını belirleyen, yerleşme ve sektörler arasında ilişkiler ile
koruma kullanma dengesini sağlayan 1/50.000 veya 1/100.000 ölçekteki haritalar
üzerinde ölçeğine uygun gösterim kullanılarak bölge, havza veya il düzeyinde
hazırlanabilen, plan notları ve raporuyla bir bütün olarak yapılan plan"
olarak tanımlandığı,
Yukarıda
belirtildiği üzere 6360 sayılı Yasa ile birlikte hem belediye sınırlarında
yaşanan fiziki değişim, hem de yasal mevzuatın gerektirdiği bir yükümlülük
olarak 6360 sayılı Yasa'nın Resmi Gazete'de yayımlanmasını müteakip planlama
yetkisinin Belediyemize geçmesi üzerine Başkanlığımızca 1/100.000 ölçekli 2038
Yılı hedefli Ankara Çevre Düzeni Planı çalışmalarına başlandığı bu plan
çalışması; Ankara Kalkınma Ajansı tarafından hazırlanan 2014-2023 Bölge Planı
ve EGO Ulaşım Dairesi Başkanlığının Gazi Üniversitesi ile birlikte hazırladığı
2038 hedefli Ankara Ulaşım Ana Plan’ında belirlenen kabul ve esasları da
dikkate alarak ülkenin başkenti Özelliğini de taşıyan Ankara kentine yaraşır
şekilde Başkanlığımız kaynakları ve personeli ile hazırlandığı,
Planlamanın
tek disiplin altında bir dal olmadığı göz önünde bulundurularak, bu plan
çalışmasında disiplinler-arası bir yaklaşımın daha uygun olacağından hareketle,
planlama ekibinin çeşitli meslek dallarından olmasına özen gösterilmek
suretiyle planlama çalışmaları Şehir Plancılarının yanı sıra: içinde Arkeolog,
Sanat Tarihçisi, Jeoloji Mühendisi, Çevre Mühendisi, Petrol Mühendisi vb. gibi
çeşitli mesleklerden oluşan bir meslek grubu tarafından yürütüldüğü,
Çevre Düzeni Planı çalışması hazırlık aşamasında, literatür taraması ile
kurumlardan elde edilebilen bilgi, belge
ve görüşlerin değerlendirilmesinin yanı sıra, sorunların yerelde belirlenmesi
ve yerel dinamiklerin planlama sürecine dahil edilmesinin temel planlama
yaklaşımı olarak benimsendiği, bu doğrultuda öncelikle bu planın tüm
paydaşlarıyla temasa geçilerek, paydaşların hedef yıl olan 2038 yılı da göz
önünde bulundurulmak suretiyle, planlama bölgesi içerisindeki yatırım programları
ve planlama sürecine yönelik görüş ve önerileri dikkate alındığı, bu kapsamda
yaklaşık 2500 km yol katedilerek 25 ilçe Belediye Başkanlığı ile ayrı ayrı
görüşmeler yapıldığı, bu görüşmelerde ilçe belediye yetkilileri ve ilçe
belediye meclis üyelerine planlama süreci hakkında bilgiler verilmiş, ilçe
belediyelerinin çevre düzeni planı ile ilgili olarak görüş ve önerileri
alındığı, ayrıca, planlama bölgesindeki kentsel yerleşimlerin yanı sıra kırsal
yerleşim bölgeleri de yerinde görülerek bu bölgelere ilişkin tespitler
yapıldığı, böylece, Ankara kent merkezi ve merkez dışında en ücra konumda
bulunan yerleşik alanlardaki mevcut ve olası sorunlar, potansiyeller ve
kırılganlıklar, yapay ve doğal çevre arasındaki mekansal ve sosyal ilişki,
topoğrafik Özellikler vb. plan unsurları yerinde tespit edilerek, bunlara
yönelik müdahale biçimleri ve planlama süreçlerini oluşturmak, çözüm
önerilerini tanımlamak ve yeni açılımlar geliştirmek yönünde bir analiz-sentez
çalışması yürütüldüğü, ayrıca Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, Gazi Üniversitesi,
Ankara Kent Konseyi, Şehir Plancıları Odası Ankara Şubesi, Büyükşehir
Belediyesindeki bütün siyasi parti grupları, Belediye Meclisi İmar Komisyonu ve
Belediyemiz Daire Başkanlıkları ile istişare toplantılar yapılarak detaylı bilgi
verildiği, alınan görüş ve öneriler bu planın, amaç, ilke ve kararlarının
oluşmasında büyük bir rol oynandığı, ölçeği gereği böylesi bir üst ölçek planda
kırsal yerleşme ve iskan dışı alanlar hariç diğer bölgelerde uygulamaya yönelik
alt ölçek planlarla belirlenecek hususlarla ilgilenilmeksizin, bunun yerine
plana ilişkin temel stratejik yaklaşım, ilke ve hedefler ile öngörü ve müdahale
biçimlerinin ortaya konulduğu,
Başkent Ankara Çevre Düzeni Planı çalışmasının bir diğer özelliği planlamanın dinamik bir
süreç olduğu gerçeğinden hareketle, planın sadece hedef yıl 2038 göz önünde
bulundurularak bu yılda nasıl bir Ankara tasarımı düşünülerek ulaşılacak son
duruma yönelik plan kararlarının oluşturulması olmadığı, hedef yıla ilişkin
süreç dinamik tutularak, yaşanacak süreçte ortaya çıkacak sorunların çözülmesi
ve müdahale biçimleri sürecin kendisine bırakıldığı, bir bakıma planın kendisi
bir süreç yönetimi olarak ele alındığı, bu anlayışla; planın hedef, ilke,
strateji ve kararlarının kentin gelişimine paralel olarak güncelliğini koruyup
korumadığı ve uygulamaya yönelik kararların denetimi amacıyla "Çevre Düzeni Planı Eşgüdüm
Komisyonu" oluşturulmasının öngörüldüğü, bu komisyonun beşer yıllık
periyotlar halinde hazırlayacağı raporun, büyükşehir belediye meclisince
görüşülecek ve bu planın hedef, ilke, strateji ve kararlarında revizyon ve/veya
ilaveler gerekiyorsa karara bağlanacağı,
Dolayısıyla beşer yıllık
periyotlar halinde Ankara kentinin sorunları tespit edilerek bu sorunların
çözüm stratejileri plana yansıtılacağı, gerekiyorsa bu planın hedef, ilke,
strateji ve kararlarında revizyon ve/veya ilaveler yapılarak planın yaşayan bir
organizma gibi canlı kalması, güncel tutulması ve yaşanan hızlı değişim ve
dönüşüme adapte olan bir kentin inşa edilmesinin sağlanabileceği,
2038 Yılı Ankara Çevre Düzeni Planı, 8. 9. ve 10. Kalkınma Planları çerçevesinde ve ülke
bütününde belirlenen hedeflere ulaşmak için; Başkent Ankara'nın coğrafi ve
topoğrafik koşulları ile tarihi, kültürel, sosyal ve çevresel değerlerine
uygun, insan ve toplum ihtiyaçlarına cevap veren, tüm sektörlerde bilgi ve
teknolojiye dayalı yüksek katma değer üretilmesini sağlayacak, koruma ve
kullanma dengesini gözeten arazi kullanımı ve stratejik kararların verilmesini
sağlayan, daha geniş ortak kullanım alanlarına sahip, yüksek standartlarda
yaşanabilir mekânlara kavuşturulması için tüm potansiyellerinin etkin bir
şekilde değerlendirildiği bir planlama yaklaşımını benimsediği,
Başkent
Ankara’nın İmar Yasası nitelikli Çevre
Düzeni Planı teklifinin onayını takiben 6360 sayılı Kanun öncesi sınırlan
kapsayan 1/25000 ölçekli nazım imar planı revize edilerek (yeni katılan
alanlara da genişletilerek) alt ölçek planlara imkan sağlanmasının
hedeflendiği,
Hususları
tespit edilmiş olup, 1/100.000 ölçekli 2038 Yılı "Ankara Çevre Düzeni Planı" ve eklerinin, 5393 ve 5216
sayılı Yasalar ile diğer ilgili mevzuat hükümleri uyarınca “onayı”na ilişkin
İmar ve Bayındırlık Komisyonu Raporu oylanarak oybirliği ile kabul edildi.
Meclis 2.Başkan V. Katip Katip
Nail ÇİMEN
Abdülfettah GÜNGÖR Nurdan ÇOBAN
0 yorum:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.