T.C.
ANKARA BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ
BELEDİYE MECLİSİ
Karar No:1352 12.08.2018
K A R A R
Etimesgut
İlçesi Şehitali Mahallesi (Eski Dodurga)
Tp. 1445, 1446, 1499, 1500, 1501, 1503, 1515, 1737, 1781, 1782, 2170, 2194 ve
2023 parsellerde 1/5000 ve 1/1000 ölçekli imar planlarına ilişkin İmar ve
Bayındırlık Komisyonun 10.08.2018 gün ve 350 sayılı raporu Büyükşehir Belediye
Meclisimizin 12.08.2018 tarihli toplantısında okundu.
Konu
üzerinde yapılan görüşmelerden sonra; Belediye
Başkanlığımız Özel Kalem Müdürlüğüne ve Teftiş Kurulu Başkanlığına İletilen
bila tarihli ve iletişim bilgileri bulunmayan Hüseyin YILMAZ imzalı aynı
dilekçe ve eki belgelerle Etimesgut İlçesi Şehitali Mahallesi (Eski Dodurga)
tp. 1445, 1446, 1499, 1500, 1501, 1503, 1515, 1737, 1781, 1782, 2170, 2194,
2023 nolu parsellerde yapılan 2016/2000 sayılı Belediye Meclis Kararı ile
yaklaşık 85 hektarlık onaylı 1/5000 ve 1/1000 ölçekli planlarla ilgili bir
takım iddialarla bu planların iptal edilerek geriye dönülmesi, Teftiş Kurulu
Başkanlığının 19/06/2018 tarih ve 157 sayılı yazısı ile de aynı konu hakkında
İmar ve Şehircilik Dairesi Başkanlığı görüşü talep edildiği,
Söz konusu dilekçe
metni kapsamında;
1/1000 ölçekli
uygulama imar planına ilişkin meclis kararı alınmadığı, İmar Dairesince
uygulama imar planının nasıl onaylandığının anlaşılamadığı iddiaları hakkında;
1/1000 ölçekli uygulama imar planı değişikliğinin, bir
meclis üyesinin 08.09.2016 tarihli; "itiraz ile ...1/1000 ölçekli
planın da onay ve askı süresi etkilendiğinden adı geçen kararın 1/5000 nazım
imar planı ile birlikte yeniden değerlendirmek üzere gündeme alınması..." tarzındaki
önergesiyle direk meclise sunulduğu, bu önergenin 2016/1873 ve 2016/2000 sayılı
meclis kararlarında yer aldığı, dolayısıyla İmar Dairesince yapılan bir plan
onayından söz edilemeyeceği,
İmar Dairesinin
uygulama imar planına konu alanı 12 Ha. büyüterek İlçe Belediye Meclis kararı
olmadan sehven tekrar uygulama imar planını onayladığı iddiasıyla ilgili
olarak;
Plan müellifinin 25.07.2016 tarih ve E:29535 sayılı
itiraz dilekçesiyle tarım görüşü alınan 12 ha'lık alanın ilavesine ilişkin plan
teklifinin 2016/1873 ve 2000 sayılı meclis kararlarıyla kabul edildiği sehven
plan onayının söz konusu olmadığı,
12 Ha.
Alan için herhangi bir ilçe kararı olmadığından meclisin 5216 sayılı kanuna
aykırı yetki gaspı yaptığı iddiası hakkında;
Belediye Meclis kararı ve onaylanan 1/1000 ölçekli
uygulama imar planı değişikliğinin mevzuat gereği İlçe belediyesine
gönderildiği, yasal askı işlemlerinin ilçesince yapıldığı, mesnetsiz iddianın
doğruluğu halinde yasal askı süresinde yetki sahibi ilçe belediyesince de
itiraz edilebileceği,
İlçe Belediyesince
60 kişi/ha'dan 210 kişi/ha'a dönüştürülen nüfus yoğunluk artışını tutanaklaştırıldığı
ancak İlçe Belediyesi ve meslek odaları tarafından neden dava açılmadığı sualiyle
ilgili olarak;
Mesnetsiz iddialara konu imar planı teklifinin
Belediyemizce hazırlanmadığı, maliklerince özel planlama firmasına
hazırlatılarak Başkanlığımıza sunulduğu, teklifin mevzuat gereği belediye
meclisine intikal ettirildiği, alınan meclis kararlarının hukuka uygunluğuna
karar vermenin şahısların değil idari mahkemelerinin yetkisinde olduğu, nitekim
Mimarlar Odasınca Ankara 3.İdare Mahkemesinde E:2017/2420 ve TMMOB Şehir
Plancıları Odası tarafından E:2017/874 sayı ile açılan konuya ilişkin iptal
davalarının bulunduğu, dava süreçlerinin devam ettiği,
Dilekçe
ekleri kapsamında yer alan 11 maddelik iddialarla ilgili olarak;
1. Onaylı
1/25000 ölçekli planda brüt nüfus yoğunluğunun 60 kişi/ha olduğu, onaylı 1/5000
ölçekli nazım imar planında yoğunluğun 210 kişi/ha olduğu, üst ölçekli plan ile
uyumsuz olduğu iddiası hakkında;
Planlama alanının; 1/25000 ölçekli
2023 Başkent Ankara Nazım İmar Planında "Özel Proje Alanı" kullanımlı
alana isabet ettiği, üst ölçekli planında yoğunluk kararının belirtilmediği,
iddianın doğru olmadığı,
2. Mekansal Planlar Yönetmeliğine göre
yedi adet kurum görüşünün eksik olduğu
iddiası hakkında;
Hangi kurum görüşlerinin eksik olduğuna ilişkin belge ve
delil sunulmadığından detaylı cevap verilemediği ancak;
•Defterdarlık Milli Emlak Dairesi Başkanlığının
(31.07.2014/32140),
•Ankara 1 Numaralı
Kültür Varlıklarını Koruma
Bölge Kurulu Müdürlüğünün (11.07.2014/1365),
•Orman Genel Müdürlüğü Ankara Bölge Müdürlüğünün
09.09.2014/1446),
•Maden İşleri Genel Müdürlüğünün (22.08.2014/58095),
•Sivil Havacılık Genel Müdürlüğünün (09.07.2014/8858),
•Milli Savunma Bakanlığı Ankara İnşaat Emlak Bölge
Başkanlığının (18.09.2014/946),
•Karayolları Genel Müdürlüğü 4. Bölge Müdürlüğünün
(14.08.2014/140209),
•NOTAŞ Arazi İnşaat ve Kamulaştırma Daire Başkanlığının
(07.072014/20968),
• 8. İletişim Tesis ve İşletme Grup Müdürlüğünün (07.07.2014/5036),
•Başkent Elektrik Dağıtım A.Ş.'nin (07.07.2014/828) uygun
kurum görüşleri ile,
•Ankara Valiliği Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü'nce
02.09.2014 tarihinde onaylı jeolojik etüt raporunun alınmış olduğu, iddianın
hukuki nitelik taşımadığı,
3. Nüfusun
ihtiyacı olan ve Mekansal Planlar Yapım Yönetmeliğinin 11. maddesinde geçen
teknik ve sosyal donatı alanlarının birçoğunun planda ayrılmadığı iddiası
hakkında;
Planlama alanında Eğitim Alanları (İlk, Orta, Lise,
Anaokul), Sosyal Tesis, Dini Tesis, Pazar Alanı, Kültürel Tesis, Belediye
Hizmet Alanı, Park ve Yeşil Alan kullanımların planla belirlendiği,
4. Mutlak tarım arazilerinin imara açıldığı
iddiası hakkında;
Planlama alanı için 5403 sayılı Toprak Koruma ve Arazi
Kullanımı Kanunu uyarınca onay öncesi alınması gerekli izinlerin bulunduğu, 12
hektarlık mutlak tarım arazisi için ise İçişleri Bakanlığınca Bakan imzalı Kamu
Yaran Karan çerçevesinde Gıda, Tarım ve Hayvancılık İl Müdürlüğünden gerekli
iznin alındığı,
5. DOP'un %40 olması gerektiği, ancak %35 olmasının
İmar Kanununun 18. Maddesi ve uygulama yönetmeliğine aykırı olduğu iddiası
hakkında;
3194 sayılı İmar Kanununa göre imar planı kapsamında
düzenleme ortaklık payının, onaylanan plana göre maksimum (bedelsiz terk oranı)
%40 olarak kesilebileceği, bedelsiz terk oranının zorunlu olarak %40
kesilmesine dair bir hüküm bulunmadığı, DOP oranının planla belirlenebileceği,
6. KOP oranının çok düşük, hatta hiç yok gibi olduğu
iddiası hakkında;
Kamusal ortaklık payına ilişkin olarak imar mevzuatında
yasal bir oran bulunmamakla birlikte planda KOP olarak (Sosyo Kültürel Tesis,
Pazar, Belediye Hizmet Alanı) ayrılan alanların bedelsiz olarak kamuya terk
edilmesine ilişkin plan notu öngörüldüğü,
7,8. Planda belirlenen arazi
kullanım kararlarından "Belediye Özel Proje Alanı", "Sosyal
Tesis Alanı" ve "Kültürel Tesis Alanı" kararlarının Mekansal
Planlar Yapım Yönetmeliğinde karşılığının bulunmadığı, Planlı Alanlar Tip İmar
Yönetmeliğinin 2. maddesi ve buna dayalı 2013/17 sayılı Bakanlık genelgesine
aykırı olduğu iddiaları hakkında;
İmar kanununa aykırılık oluşturmadığı takdirde belediye
meclis kararı ile getirilen plan kararlarının yönetmeliklerin üstünde olduğu,
ayrıca Planlı Alanlar Tip İmar Yönetmeliğinin yürürlükten kaldırıldığı,
planlamada böylesine şekilci bir bakışın bilimsel bir dayanağının bulunmadığı,
9. Yoğunluk kararının
60 kişi/hektar olması
gerekirken 210 kişi/hektar
olarak belirlendiği iddiası hakkında;
1. madde ile mükerrer olduğu, planlama alanının 1/25000
ölçekli 2023 Başkent Ankara Nazım İmar Planında "Özel Proje Alanı"
kullanımlı alana isabet ettiği, üst ölçekli planında yoğunluk karan
belirtilmediği,
10.
Belediye Özel Proje Alanının 1/25000 ölçekli Nazım İmar Planında bulunmadığı,
E: 1,50 inşaat emsalinin E:l,00 konut olarak kullanılabileceği, ancak
E:0,50'nin ne olarak kullanılacağının belli olmadığı iddiası hakkında;
Onaylı imar planlarında Belediye Özel Proje Alanında
E:1,50 olarak belirlendiği, bu alanda konut ve ticaret kullanımlarının
yapılabileceğinin uygulama imar planı plan notlarının 27. Maddesinde açıkça
belirtildiği,
11. Maddede
ileri sürülen iddiaların yukarıda belirtilen hususların tekrarı niteliğinde
olduğu,
12. Karayolları Yönetmeliğine göre Akaryakıt
İstasyonlarının kavşak mesafesinin en az 50 m olması gerektiğinden plandaki
akaryakıt ve Lpg istasyonu kararının yönetmeliğe aykırı olduğu, mesafe tahdit
yazısının olmadığı, geçiş yolu ön izin belgesinin olmadığına ilişkin iddialar
hakkında;
Tesisin cephe aldığı yolun TCK ağına tabi bir yol
olmamasına rağmen Karayolları kenarında açılacak tesisler hakkındaki yönetmelik
dikkate alınmak suretiyle (İlçe Belediye Başkanlığı itirazı) 2016/2000 sayılı
BMK ile onaylanan planda düzenleme yapıldığı,
Planlama alanının çevresinde yürürlükte bulunan herhangi
bir (1/5000 ve 1/1000) ölçekte imar planı bulunmadığından mesafe tahdidi
sunulmadığı,
5216 ve 5393 sayılı yasalarda veya 3194 sayılı imar
kanunun da geçiş yolu ön izin belgesi alınması yönünde bir koşul bulunmadığı,
geçiş yolu ön izin belgesinin proje ruhsat aşamasında temin edilebileceği,
13.
Maddedeki iddiaların yukarıda belirtilen hususların tekrarı niteliğinde olduğu,
Yapılan değerlendirmede; T.C. kimlik numarası, adres veya
telefon gibi irtibat bilgisi olmayan, 3071 sayılı Dilekçe Kanununa aykırı,
ismin gerçekliği tartışmalı, meclis üyesi ya da belediye çalışanı üslubuyla
yazılan dilekçe konusu özel firmaca sunulan mevzii imar planının, yasal süreci
tamamlanarak kapanan bir dosyaya ait olduğu,
Onaylı imar planıyla; 4993 adet
konut (ort. aile büyüklüğü 3,2) 15978 kişilik toplam nüfus büyüklüğü
belirlendiği, konut alanlarında E:1.50, Yençok:Serbest, Ticaret+Konut
Alanlarında E:1.00, Yençok:Serbest, Akaryakıt+LPG İstasyonu Alanında E:0.70,
Yençok:12.50, 23 nolu plan notuyla İlçe Belediyesince ayrılan Belediye Proje
Alanında E:1.50, Yençok:Serbest imar durumunun verildiği, aynı plan notu ile
donatı alanlarının da İlçe Belediyesine bedelsiz terkinin hükme bağlandığı,
plan üzerinde 29 adet plan hükmü bulunduğu, yasal askı süreci ve dava açma
süresi dolduğundan bu tür mesnetsiz şikayetlerin hukuki olmadığı,
18/07/2018 tarih ve 79472 sayılı
yazımız ile Teftiş Kurulu Başkanlığına da benzer şeklide bilgi verilen konu
hakkında, Belediyemiz Meclisinin 2016/2000 sayılı kararıyla onaylı 1/5000 ve
1/1000 ölçekli imar planlarının iptal edilerek geriye dönülmesi talebinin
incelenerek bir karara bağlanması gerektiği görüş ve kanaatine varıldığı,
Hususları tespit edilmiş olup, yapılan değerlendirmede;
2016/2000 sayılı meclisimiz kararıyla tesis edilen tüm işlemlerin iptaliyle
plan öncesi konuma dönülmesine ilişkin İmar ve Bayındırlık Komisyonu raporunun
“İmar ve Şehircilik Dairesi Başkanlığına iadesi” oylanarak oybirliği ile
kabul edildi.
Ali
İhsan ÖLMEZ Cafer
Tayyar ALTUĞ Nurdan ÇOBAN
Meclis
1.Başkan V. Divan Katibi Divan Katibi
0 yorum:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.